مقدار و روش مصرف چسب بتن: راهنمای کامل استفاده

مقدار و روش مصرف چسب بتن

چسب بتن محصولی است که عموماً برای چسباندن قطعات بتنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اختلاط آسان این محصول با بتن در کنار امکان افزودن آن به بتن تازه، سبب گستردگی استفاده از این ماده شده است. این محصول به صورت مایع یا خمیر شیری رنگ با قابلیت انحلال در آب در بازار موجود است و مقدار و روش مصرف آن به فاکتورهای متنوعی، چون: نوع چسب، ویژگی‌های بتن، میزان آشنا بودن کاربر با چسب بتن و… بستگی دارد. در این مقاله از بلاگ رامکا با ما همراه باشید تا علاوه بر بیان عوامل مؤثر بر مقدار و روش مصرف چسب بتن، راهنمای کامل استفاده از آن را در اختیار شما بگذاریم.

مقدار و روش مصرف چسب بتن

مقدار مصرف چسب بتن در هر پروژه و عملیات متفاوت است. نوع مصرف چسب و نوع بتن، مهم‌ترین عوامل مصرف چسب بتن هستند؛ مثلاً برای اتصال بتن خشک شده به بتن تازه، مانند آنچه در ترمیم روسازی بتنی دیده می‌شود، به دلیل تحمل بار زیاد باید از چسب قوی با مقدار زیاد استفاده کرد، ولی در کارهای تزیینی و دقیق مثل برخی ترک‌های عمودی ساختمان، نوع چسب و میزان مصرف آن متفاوت خواهد بود.

درصد مصرف چسب بتن بر اساس سیمان تعیین می‌شود. بر این اساس مناسب‌ترین محدوده‌ی میزان مصرف چسب بتن، بین ۴% الی ۲۵% وزن سیمان است.

استفاده از چسب بتن برای چسباندن و ترمیم قطعات بتنی
استفاده از چسب بتن برای چسباندن و ترمیم قطعات بتنی

حالت فیزیکی چسب، عاملی مؤثر در مقدار مصرف است، ولی نوع پودری به دلیل محدودیت در اختلاط و سخت بودن ایجاد بتن یکنواخت بسیار کم استفاده می‌شود. اندازه ذرات بتن و سیمان نیز ارتباط مستقیمی با درصد مصرف چسب بتن دارد؛ به این صورت که هر چه از دانه ریزتری در بتن استفاده شود، میزان مصرف چسب به دلیل نفوذ بهتر کمتر می‌شود.

اگر در پروژه یا عملیاتی مقاومت خمشی و کششی بتن نیاز باشد. طرح اختلاط حاوی مقدار زیادتری چسب خواهد بود، ولی به طور کلی میزان مصرف چسب بتن با آزمایش تعیین می‌شود. با افزودن مقدارهای مختلف چسب به مخلوط بتنی، مقدار بهینه تعیین شده و به اطلاع مصرف‌کننده می‌رسد. بررسی این موضوع بر عهده شرکت تولیدی است و میزان مصرف را باید به اطلاع برساند.

بیشتر بخوانید: انواع افزودنی بتن

عوامل مؤثر بر مقدار مصرف چسب بتن

تمیزی سطح مورد نظر بسیار مهم است. سطح بتن قدیمی باید از هر گونه غبار و چربی زدوده شده و سطح زیر کار با استفاده از آب خالص اشباع شود. پیش از افزودن چسب بتن، این آب اضافی باید تبخیر شده یا کنار زده شود.

تمیزی سطح مورد نظر برای استفاده صحیح از چسب بتن
تمیزی سطح مورد نظر برای استفاده صحیح از چسب بتن

شرایط محیطی و گرمای هوا بر بتن و گیرش سیمان تأثیرگذار است. حال اگر چسب هم به بتن اضافه شود، موضوع گرم شدن بتن و سفت شدن آن بیشتر باید مورد توجه قرار گیرد. در هوای گرم، چسب بتن باید در آخرین لحظات اضافه شود. این شرایط محیطی با وزش باد تشدید هم می‌شود. مخلوط سیمانی حاوی اندکی چسب، باید سریع مصرف شود. در غیر این صورت کیفیت و اثربخشی چسبندگی ملات سیمانی از بین رفته و بتن خشک می‌شود.

 اگر از این چسب برای تهیه بتن آب‌بند استفاده شود، باید طرح اختلاط به صورت کاملاً دقیق اجرا گردد؛ زیرا درصد هر ماده در نفوذپذیری مؤثر است، ولی زمانی که هدف چسباندن کاشی و سنگ است، نیاز به دقت در مصرف چسب وجود ندارد؛ چرا که هدف فقط ایجاد چسبندگی بین کاشی و ملات است. ساختار شیمیایی چسب بتن بر پایه رزینکوپلیمر پلی وینیل استات و رزین اکریلیک است. موادی نیز جهت پایداری، دوام و افزایش خاصیت انعطاف‌پذیری استفاده می‌شود.

گروهی نیز مواد پر کننده و افزایش دهنده غلظت دارند. با توجه به این موضوع که هر یک از مواد ذکر شده تا چند درصد در ساختار چسب قرار گرفتند، میزان مصرف آن هم متفاوت خواهد بود.

اگر سازه بتنی در معرض شدید عوامل محیطی مثل یخبندان یا رطوبت و نزدیکی دریا باشد، باید مقدار بیشتری از چسب بتن استفاده نمود؛ چرا که چسب بتن سبب افزایش مقاومت بتن و کاهش ترک خوردن و نفوذپذیری می‌شود.

ابر روان کننده بتن

ابر روان کننده بتن فیوژن پلاس +FUSION

افزاینده مقاومت بتن و کاهنده آب قوی در مدت کم

ابر روان کننده بتن

ابر روان کننده بتن نئون پلاس +NEON

افزایش اسلامپ بتن با نسبت آب به سیمان پایین در کوتاه‌مدت

ابر روان کننده بتن

ابر روان کننده بتن فیوژن FUSION

کاهنده سریع و قوی آب

دیرگیر بتن

دیرگیر بتن دلکو DELCO

بالا بردن زمان گیرش بتن در تابستان

ضد یخ بتن

ضد یخ ملات مایع اپکس APEX

تسریع‌کننده گیرش ملات، حاوی کلر

ضد یخ بتن

ضد یخ بتن مایع نیترو NITRO

تسریع‌کننده گیرش بتن، فاقد کلر

روان کننده بتن

روان کننده بتن ایندکس INDEX

افزایش اسلامپ بتن در پای کار، ویژه پمپاژ طولانی

روان کننده بتن

روان کننده بتن کربن CARBON

افزایش اسلامپ و مقاومت بتن در تابستان

فوق روان کننده بتن

فوق روان کننده بتن اوپال OPAL

افزایش میزان روانی بتن در لوله‌های طولانی پمپ

فوق روان کننده بتن

فوق روان کننده بتن توتال TOTAL

افزایش اسلامپ و مقاومت بتن در تابستان

ابر روان کننده بتن

ابر روان کننده بتن کریپتون KRYPTON

ویژه تولید بتن با حفظ اسلامپ در زمستان

ابر روان کننده بتن

ابر روان کننده بتن وانادیوم VANADIUM

تسهیل روان کردن بتن در محل پروژه

روش مصرف چسب بتن

چسب بتن برای افزایش خاصیت چسبندگی بتن و جلوگیری از درز سرد به‌وجود می‌آید. دو روش اصلی برای مصرف چسب بتن وجود دارد:

  1. روش دوغابی: ابتدا مکانی که قرار است عملیات را در آن انجام دهید، تا حد اشباع با آب خالص خیس کنید. سپس از دوغاب رقیق شده حدود ۲ میلی‌متر روی مقطع اشباع شده بریزید. پیش از خشک شدن چسب، بتن‌ریزی را تکمیل کنید. توجه به این موضوع که مقطع مورد نظر آب اضافی نداشته باشد، برای افزایش کارایی اهمیت ویژه‌ای دارد.

برای ساخت دوغاب پلیمری به یک واحد چسب، یک واحد آب و ۴ واحد سیمان نیاز است. هر ۱٫۵ کیلوگرم از چسب، حدوداً ۱ متر مربع از سطح را پوشش خواهد داد. پس از موارد ذکر شده به این نتیجه می‌رسیم که چسب بتن هرگز به صورت غلیظ روی سطح مورد نظر استفاده نشود. (لاتکس را به وسیله برس، غلتک یا افشانک عرضه شده از طرف سازنده به کار برید. بتن را روی لاتکس اجرا شده بریزید.)

آب بندی با قلم مو توسط ملات چسب بتن دوغابی
آب بندی با قلم مو توسط ملات چسب بتن دوغابی
  1. روش ملاتی: استفاده از روش ملاتی برای هر پروژه طرح اختلاط خاص خود را دارد؛ برای مثال از ۱ الی ۴ واحد چسب بتن و ۱ الی ۳ واحد آب برای ساخت چسب رقیق و افزودن به ملات تا رسیدن به روانی مدنظر مناسب است. بنابر چسبندگی مورد نیاز پروژه و ترکیبات بتن از ۱۰ تا ۴۰ درصد، نیاز آبی مخلوط سیمانی کاهش پیدا می‌کند. اگر بتن ریزدانه زیادی دارد، مصرف چسب بتن را محدودتر از حالت عادی کنید.

(لاتکس را طبق دستور کار با سیمان پُرتلند یا با سیمان پُرتلند و ۲ تا ۳ قسمت ماسه مخلوط کنید تا لجن تشکیل شود. این لجن را روی سطح بمالید تا بچسبد. ملات تازه یا بتن را پیش از اینکه لجن خشک شود یا بگیرد، روی لجن بریزید. برای حصول بهترین نتایج، از لاتکس‌های نوع I و II، بتن یا ملات حاوی لاتکس مناسب استفاده کنید. حداقل ۱۵% لاتکس پلیمری سفت، بسته به نوع سیمان باید به کار رود).

نکاتی درباره چسب بتن

چسب بتن در مجاورت هوا خشک می‌شود، لذا باید پس از باز شدن بسته‌بندی، به سرعت از آن استفاده کرد تا از خواص و کیفیت آن کاسته نشود. این ماده تا ۲۰ دقیقه قادر به حفظ کیفیت خود در هوای آزاد است. پس از ۲ الی ۳ ساعت، این مخلوط کارایی خود را از دست می‌دهد.

برخی مصرف‌کنندگان چسب بتن، ابتدا آن را با آب رقیق نموده و سپس استفاده می‌کنند. پس از رقیق کردن، این چسب برای اتصال دو قطعه بتنی بسیار مناسب است. سطح قطعات را مرطوب کرده و با چسب رقیق شده یک جسم مستحکم به وجود می‌آید.

میزان مصرف چسب بتن به میزان خبره بودن و آشنا بودن کاربر با چسب بتن بستگی دارد. فرد ماهر با اجرای صحیح و صرفه‌جویی در مصرف بتن، سبب افزایش راندمان کار می‌شود؛ برای مثال تصور غلطی در مورد چسب وجود دارد که بلافاصله پس از مصرف سفت شده و مکان ترمیم شده قابل استفاده است. در صورتی که ملات چسب‌دار باید در مدت ۲۴ ساعت عمل‌آوری شود.

چسب بتن

چسب بتن فلکس FLEX

افزایش‌دهنده مقاومت خمشی، کششی و فشاری بتن

چسب بتن

چسب بتن استاک STUCK

افزایش آب‌بندی و مقاومت خمشی بتن

چسب بتن رامکا

چسب بتن شرکت رامکا همانند دیگر چسب‌های موجود در بازار، قابلیت چسبیدن به سطوح خیس و مرطوب را دارد. با استفاده از این چسب می‌توان چوب، فولاد، سنگ و دیگر مصالح را به بتن چسباند. بنا بر روش ساخت و مصرف چسب، چند گونه از روش‌های اصلی مصرف را در ادامه خواهید دید:

  • چسباندن مصالح خشک به بتن خشک شده
  • چسباندن بتن خشک شده و تازه
  • چسبیدن ملات اپوکسی و بتن
  • اجرای قطعه‌ای

میزان مصرف چسب بتن شرکت رامکا به طریقه مصرف آن بستگی دارد. برای اثرگذاری بهتر از برس و جارو استفاده می‌شود. در صورت نیاز به اجرای ملات با لایه نازک، باید از خشک شدن سریع جلوگیری کرد. مصرف چسب نباید سبب تمرکز تنش شود. اجرای صحیح به توزیع تنش یکنواخت بسیار کمک خواهد کرد؛ برای مثال وقتی قرار است قسمتی از بتن ترمیم شود – چون کار ترمیمی نیاز به چسبیدن و دوام دارد – میزان مصرف چسب زیاد است. حال اگر این کار در دیوار و ستون یا سقف باشد، نیاز به چسب بتن دوچندان می‌شود.

بیشتر بخوانید: کاربرد، عملکرد و خواص چسب بتن

مقدار و روش مصرف چسب بتن استاک

این چسب مایع غلیظ پلیمری است که حالت امولسیونی آن، سبب پایداری و یکنواختی ترکیبات می‌شود. این خاصیت، موجب مصرف بهینه چسب بتن می‌گردد. زمان اختلاط پس از افزودن چسب بتن، باید کنترل شود. پس از اختلاط، مخلوط سیمانی با ظاهری نسبتاً سفت تشکیل می‌شود.

مقدار مصرف متوسط چسب بتن استاک، 15 درصد وزن سیمان است.
مقدار مصرف متوسط چسب بتن استاک، ۱۵ درصد وزن سیمان است.

در نظر داشته باشید هرگز با دیدن چنین موردی به مخلوط آب اضافه نکنید. مخلوط سیمانی چسبی کارایی لازم را دارد؛ گرچه ظاهر آن چیز دیگری نشان دهد. به طور کلی، نسبت مقاومت به وزن چسب بسیار بالا بوده و این موضوع باید همیشه در طرح اختلاط در نظر گرفته شود. با ۲۵۰ گرم چسب بتن و ساخت ۱٫۵ کیلوگرم دوغاب بتن پلیمری، می‌توان یک متر مربع سطح بتنی را پوشش داد.

ضخامت چسب رقیق شده در این روش، بین ۱ تا ۲ میلی‌متر مناسب است. این مقادیر توسط آزمایش‌های متعدد برای یک پروژه خاص به دست آمده است. برای تعیین میزان مصرف دقیق هر پروژه، لازم است با تیم تحقیق و توسعه شرکت رامکا ارتباط برقرار فرمایید. آماده‌سازی مناسب چسب، موجب صرفه‌جویی در مصرف چسب شده و وجود سطح تمیز شده و مرطوب نیز در اثرگذاری چسب بتن بسیار حائز اهمیت است.

همان‌طور که گفته شد چسب بتن برای چسباندن بتن تازه به بتن سخت شده یا دیگر مواد به بتن به کار می‌رود. این محصول باعث افزایش مقاومت، بهبود نفوذپذیری بتن شده و استفاده از آن، مانع از ایجاد درز سرد در بتن می‌گردد.

چسب بتن در دو نوع کلی اپوکسی و لاتکسی دیده می‌شود که هر دو نوع آن، در راستای جذب انرژی و نیرو بسیار مناسب است. چسب‌های مورد استفاده در پیوندهای سازه‌ای از رزین‌های اپوکسی هستند، در حالی که برای وصله‌های پیوندی، روکش‌های بتنی و…، چسب‌های لاتکسی به کار می‌روند.

ابر روان کننده بتن

ابر روان کننده بتن فیوژن پلاس +FUSION

افزاینده مقاومت بتن و کاهنده آب قوی در مدت کم

ابر روان کننده بتن

ابر روان کننده بتن نئون پلاس +NEON

افزایش اسلامپ بتن با نسبت آب به سیمان پایین در کوتاه‌مدت

ابر روان کننده بتن

ابر روان کننده بتن فیوژن FUSION

کاهنده سریع و قوی آب

دیرگیر بتن

دیرگیر بتن دلکو DELCO

بالا بردن زمان گیرش بتن در تابستان

ضد یخ بتن

ضد یخ ملات مایع اپکس APEX

تسریع‌کننده گیرش ملات، حاوی کلر

ضد یخ بتن

ضد یخ بتن مایع نیترو NITRO

تسریع‌کننده گیرش بتن، فاقد کلر

روان کننده بتن

روان کننده بتن ایندکس INDEX

افزایش اسلامپ بتن در پای کار، ویژه پمپاژ طولانی

روان کننده بتن

روان کننده بتن کربن CARBON

افزایش اسلامپ و مقاومت بتن در تابستان

فوق روان کننده بتن

فوق روان کننده بتن اوپال OPAL

افزایش میزان روانی بتن در لوله‌های طولانی پمپ

فوق روان کننده بتن

فوق روان کننده بتن توتال TOTAL

افزایش اسلامپ و مقاومت بتن در تابستان

ابر روان کننده بتن

ابر روان کننده بتن کریپتون KRYPTON

ویژه تولید بتن با حفظ اسلامپ در زمستان

ابر روان کننده بتن

ابر روان کننده بتن وانادیوم VANADIUM

تسهیل روان کردن بتن در محل پروژه

7 دیدگاه برای “مقدار و روش مصرف چسب بتن: راهنمای کامل استفاده

  1. Azizi گفته:

    سطح دیوار استخر ترک‌خوردگی ایجاد شده، می‌خوام از چسب بتن استفاده کنم، هوا هم خیلی گرمه به نظر شما مشکلی برام پیش نمیاد؟

    • پشتیبان سایت گفته:

      خیر مشکلی پیش نمیاد. با استفاده از چسب بتن، یک ملات آب‌بند بسازید و با این ملات، ترک‌ها رو ترمیم کنید.

    • پشتیبان سایت گفته:

      چسب باید به بتن اضافه شود. نکته این است که هنگام اضافه کردن چسب، باید آب بتن را کم کرده باشید؛ یعنی بتن نباید شل باشد، به طوری که بعد از افزودن چسب شل‌تر شود.

  2. اشتراک‌ها: کاربرد، عملکرد و خواص چسب بتن: آشنایی با ویژگی‌های چسب بتن و روش استفاده آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.