آرملات و پودر سخت کننده بتن: کاربرد، تفاوت و روش ساخت

آرملان و پودر سخت کننده بتن

متخصصین حوزه کفسازی با مفهوم آرملات و پودرهای سخت کننده بتن آشنا هستند. استفاده از این محصولات در آخرین مرحله کفسازی بتنی، باعث افزایش مقاومت سایشی سطح بتن و نفوذناپذیری آن می‌شود، اما این دو محصول تفاوت‌های چشمگیر و قابل توجهی با هم دارند که در این مقاله از بلاگ رامکا به بررسی آن خواهیم پرداخت. بنابراین اگر به دنبال پاسخی برای این سؤال هستید که تفاوت آرملات و پودر سخت کننده بتن چیست و چه ویژگی‌های باعث تشخیص این دو محصول از هم می‌شود، تا انتها همراه ما باشید.

آرملات چیست؟

آرملات ملاتی است که در محل پروژه ساخته می‌شود. این ماده با سختی سایشی بسیار بالا با استفاده از ماله پروانه‌ای به عنوان لایه نهایی روی سطح کفسازی اجرا می‌شود. آزمایش‌های بسیاری برای تعیین مقدار مقاومت سایشی بتن وجود دارد، اما برای تعیین سختی سایشی آرملات مطابق با استاندارد ملی به شماره ۱-۷۵۵ و ۲-۷۵۵  از آزمایش سایش به روش چرخ پهن استفاده می‌شود.

روش ساخت آرملات

برای تولید و ساخت آرملات مناسب، علاوه بر مصالح مناسب به میکسر پودری خوب با بدنه دوار نیز نیاز است. در ادامه این مقاله به معرفی مصالح مناسب برای تولید این محصول می‌پردازیم.

سیمان

سیمان عامل چسبانند‏ه مصالح دانه‌ای و سنگدانه‌ها در بتن است. سیمان پس از ترکیب با آب خمیری شده و مانند چسب سنگدانه‏‌ها را احاطه می‌کند. بدین‌ترتیب علاوه بر چسباندن ذرات درون بتن به یکدیگر، باعث انتقال مناسب تنش در بتن می‌شود.

سیمان علاوه بر چسباندن ذرات به یکدیگر، باعث انتقال مناسب تنش در بتن می‌شود.
سیمان علاوه بر چسباندن ذرات به یکدیگر، باعث انتقال مناسب تنش در بتن می‌شود.

ماسه سیلیسی

سنگدانه‌ها تنوع بالایی دارند. بهترین نوع سنگدانه برای تولید آرملات، سنگدانه‌های سیلیسی است. البته هر قدر درجه مصرفی این نوع سنگدانه‌ها در تولید آرملات بیشتر باشد، به مراتب آرملات مقاومت فشاری و سایشی بالاتری داشته و کیفیت آن بیشتر و بهتر می‌شود.

گرانیت

سنگدانه‌های گرانیتی از سری سنگدانه‌های آذرین درونی هستند که به دلیل شرایط زمان ساخت دارای سختی و مقاومت بسیار بالایی‌اند و همین امر باعث می‌شود استفاده از آن‌ها در پروسه تولید آرملات باعث ملاتی سخت با مقاومت سایشی بالا شود.

الیاف

استفاده از الیاف پلی پروپیلن (pp) یا الیاف ماکروسنتتیک در آرملات باعث افزایش مقاومت سایشی، ضربه‌ای، کششی و خمشی ملات می‌شود. همچنین استفاده از این الیاف بتن در تولید آرملات، مانع از ایجاد ریزترک‌ها در سطح ملات شده و حتی در مواردی می‌تواند جایگزین میلگردگذاری در کف شود.

الیاف بتن

الیاف پلی استر پلاس +POLYESTER

بهبوددهنده مقاومت فشاری، کششی و ضربه‌ای بتن

الیاف بتن

الیاف پلی استر POLYESTER

بهبوددهنده مقاومت فشاری، کششی و ضربه‌ای بتن

الیاف بتن

الیاف پلی پروپیلن پلاس +POLYPROPYLENE

مناسب برای بتن الیافی

الیاف بتن

الیاف پلی پروپیلن POLYPROPYLENE

ویژه استفاده در انواع بتن الیافی

پوزولان‌ها

بهترین پوزولان‌های مورد استفاده در تولید آرملات میکروسیلیس، متاکائولین و زئولیت هستند. از این میان، متداول‌ترین آن‌ها برای استفاده در آرملات، میکروسیلیس است. این پوزولان موجب افزایش دوام، عدم نفوذپذیری و افزایش مقاومت بتن می‌شود و می‌تواند به عنوان پُر کننده‌ی عالی عمل کند. همچنین می‌تواند جایگزین سیمان شده و ترک‌های ناشی از جمع‌شدگی را کاهش دهد.

روان کننده بتن

روان‌کننده‌های بتن یکی از مهم‌ترین افزودنی‌های بتن هستند. این محصولات با کاهش نسبت آب به سیمان بدون کاهش اسلامپ، باعث افزایش مقاومت فشاری و دوام بتن می‌شوند. بنابراین استفاده از این افزودنی بتن در ملات آرملات باعث افزایش آیتم‌های مقاومتی آرملات می‌گردد.

رنگدانه (پیگمنت)

استفاده از رنگدانه در آرملات تنها برای رنگ دادن به ملات و جهت ارضای حس زیباشناختی انسان به کار می‌رود. استفاده از پیگمنت‌های مناسب در پروسه ساخت ملات و انواع بتن، استراتژی پر مزیتی برای مهندسین این حوزه است.

پودر سخت کننده بتن چیست؟

پودر سخت کننده بتن، پودری است که روی سطح کف بتن تازه ریخته شده (بتن تازه) پاشیده می‌شود. سپس با استفاده از ماله پروانه‌ای روی آن پرداخت انجام می‌گیرد تا پودر  کاملاً به خورد سطح بتن رود و بدین‌ترتیب سطحی با سختی، مقاومت و دوام مناسب در برابر عوامل جوی و عبور ماشین‌آلات ایجاد می‌شود.

پاشیدن پودر سخت کننده بتن بر سطح بتن تازه
پاشیدن پودر سخت کننده بتن بر سطح بتن تازه

روش ساخت پودر سخت کننده بتن

پودر سخت کننده بتن هم مانند آرملات با استفاده از یک میکسر پودری خوب و مصالح مناسب ساخته می‌شود. مهم‌ترین مصالح به کار رفته در پودر سخت کننده بتن به شرح ذیل است:

ماسه سیلیسی

برخلاف آرملات در پروسه تولید پودر سخت کننده بتن، ماسه سیلیسی به تنهایی نقش سنگدانه را ایفا می‌کند. این ماده ۵۰% حجم پودر سخت کننده را تشکیل داده تا بدین‌ترتیب باعث افزایش مقاومت و سختی سطح بتنی شود. توجه داشته باشید مسأله دانه‌بندی مناسب ماسه سیلیسی در تولید پودر سخت کننده بسیار حائز اهمیت است.

حجم سیمان در پودر سخت کننده

سیمان در پودر سخت کننده نقش چسب را ایفا می‌کند. این ماده در ترکیب با رطوبت بتن تازه ریخته شده باعث چسبندگی پودر به سطح بتن می‌شود. مناسب‌ترین مقدار سیمان مصرفی در ترکیب پودر سخت کننده بتن، معادل ۴۵% حجم کل پودر است.

حجم میکروسیلیس در پودر سخت کننده

پودر میکروسیلیس به عنوان ماده پوزولانی در تولید بتن بیش از ۷۰ خاصیت دارد، اما استفاده از آن در ترکیب پودر سخت کننده بتن بیشتر به دلیل افزایش میزان آب‌بندی سطح بتن، افزایش دوام، مقاومت فشاری، مقاومت سایشی و… است. مقدار مصرف این ماده در پودر سخت کننده بتن بسته به نیاز پروژه بین ۵ تا ۱۵% حجم کل است.

ژل میکروسیلیس

پاور ژل میکروسیلیس اومگا پلاس +OMEGA

الیافی و بدون الیاف، آب‌بند کننده بتن

ژل میکروسیلیس

پاور ژل میکروسیلیس اولترا پلاس +ULTRA

ایجاد چسبندگی در ملات و کاهش نفو‌ذپذیری بتن

ژل میکروسیلیس

مکمل بتن مجیک MAGIC

بهبود دهنده ویژگی‌های آب‌بندی بتن

ژل میکروسیلیس

پاور ژل میکروسیلیس اومگا OMEGA

مناسب برای آب‌بندی و دوام بتن

ژل میکروسیلیس

سوپر ژل میکروسیلیس سیگما SIGMA

آب‌بند و کاهش‌دهنده میزان نفوذپذیری بتن

ژل میکروسیلیس

دوغاب میکروسیلیس آلفا ALPHA

ساخت بتن مقاوم و نفوذناپذیر

ژل میکروسیلیس

سوپر ژل میکروسیلیس پرو PRO

الیافی و بدون الیاف | آب‌بندی و دوام بتن

ژل میکروسیلیس

پاور ژل میکروسیلیس اولترا ULTRA

الیافی و بدون الیاف | آب‌بندی و دوام بتن

ژل میکروسیلیس

مکمل بتن پلاس PLUS

بهبود رئولوژی و خواص آب‌بندی و دوامی بتن

ژل میکروسیلیس

دوغاب میکروسیلیس میکرو MICRO

ساخت بتن آب‌بند و بادوام

پیگمنت یا رنگدانه

استفاده از رنگدانه‌ها در تولید پودر سخت کننده، تنها به دلیل رنگ‌بخشی به سطح تمام شده‌ است. مقدار مصرف این دانه‌ها در پودر سخت کننده به کیفیت رنگدانه‌ها، محل تولید آن‌ها (داخلی یا خارجی) و… بستگی دارد.

تفاوت آرملات و پودر سخت کننده بتن

گرچه نوع عملکرد و کارایی آرملات و پودر سخت کننده شبیه هم است، اما نوع مصرف، ضخامت اجرا، کیفیت و جنس مصالح، عدد سایش و بسیاری از ویژگی‌های دیگر این محصولات با هم متفاوت است. در ادامه به بررسی این تفاوت‌ها به صورت جداگانه می‌پردازیم.

  • نوع مصرف: آرملات به صورت ملات در محل پروژه ساخته می‌شود، در حالی که پودر سخت کننده به صورت پودری در محل پروژه مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • ضخامت اجرا: ضخامت اجرای آرملات ۱۰ تا ۲۰ میلی‌متر است، اماضخامت اجرای پودر سخت کننده ۳ تا ۵ میلی‌متر است.
  • دانه‌بندی: دانه‌بندی سنگدانه‌ها در آرملات بین ۰ – ۵ میلی‌متر (دانه‌بندی درشت) است، در حالی که دانه‌بندی در پودر سخت کننده بین ۰ – ۲ میلی‌متر (دانه‌بندی ریز) است.
  • جنس، نوع و نسبت مصالح: جنس، نوع و نسبت مصالح به کار رفته در این دو محصول کاملاً با هم متفاوت است.
  • عدد سایش: عدد سایش آرملات حدود ۳ تا ۵ است، در حالی که عدد سایش پودر سخت کننده معادل ۱۴ و ۱۵ است.
  • قابلیت به‌روزرسانی: چنانچه از آرملات برای لایه انتهای کفسازی بتنی استفاده کنید، در صورت آسیب‌دیدگی سطح پس از مدتی (مثلاً دو سال) می‌توانید با استفاده از روش‌های پرداخت و ساب‌زنی، سطح را مجدداً مانند روز اول تمیز کنید. این در حالی است که سطح‌های پوشیده شده از پودر سخت کننده چنین قابلیتی ندارند.
  • میزان ضربه‌گیری: میزان ضربه‌گیری آرملات نسبت به پودر سخت کننده بتن به دلیل ضخامت بالای اجرای آن روی سطح بیشتر است. به همین دلیل استفاده از آرملات در پروژه‌های کفسازی کارخانه‌هایی که ماشین‌آلات سنگین در آن به صورت مدام در حال رفت و آمد است، بسیار بیشتر است.
  • سرعت اجرای پروژه کفسازی: سرعت اجرای آرملات نسبت به پودر سخت کننده بسیار کمتر است. بنابراین در پروژه‌هایی که سرعت اجرا اولویت اول است، از پودرهای سخت کننده بتن استفاده می‌شود.
  • قیمت: قیمت نهایی آرملات برای هر متر مربع بیشتر از پودر سخت کننده بتن است. با این وجود مزایای بیشتری مانند طول عمر، دوام، میزان ضربه‌گیری و… باعث می‌شود گاهی اوقات استفاده از آرملات برای مصرف‌کننده بهینه و به صرفه‌تر باشد.

بیشتر بخوانید: کفسازی بتنی

همان‌طور که در بالا گفته شد آرملات و پودر سخت کننده بتن در ویژگی‌هایی مانند ظاهر، شکل مصرف، ضخامت اجرا، نوع مصالح، سرعت اجرا، میزان ضربه‌گیری، قیمت نهایی و… با هم تفاوت‌های قابل توجهی دارند. بنابراین در این مقاله از بلاگ رامکا به صورت همه‌جانبه به بررسی مفهوم این دو محصول در کنار تفاوت‌های آن‌ها پرداختیم. باعث خوشحالی ماست با ارائه نظرات خود پایین همین صفحه ما را در بهبود کیفیت این مقاله یاری کنید.

ابر روان کننده بتن

ابر روان کننده بتن فیوژن پلاس +FUSION

افزاینده مقاومت بتن و کاهنده آب قوی در مدت کم

ابر روان کننده بتن

ابر روان کننده بتن نئون پلاس +NEON

افزایش اسلامپ بتن با نسبت آب به سیمان پایین در کوتاه‌مدت

ابر روان کننده بتن

ابر روان کننده بتن فیوژن FUSION

کاهنده سریع و قوی آب

دیرگیر بتن

دیرگیر بتن دلکو DELCO

بالا بردن زمان گیرش بتن در تابستان

ضد یخ بتن

ضد یخ ملات مایع اپکس APEX

تسریع‌کننده گیرش ملات، حاوی کلر

ضد یخ بتن

ضد یخ بتن مایع نیترو NITRO

تسریع‌کننده گیرش بتن، فاقد کلر

روان کننده بتن

روان کننده بتن ایندکس INDEX

افزایش اسلامپ بتن در پای کار، ویژه پمپاژ طولانی

روان کننده بتن

روان کننده بتن کربن CARBON

افزایش اسلامپ و مقاومت بتن در تابستان

فوق روان کننده بتن

فوق روان کننده بتن اوپال OPAL

افزایش میزان روانی بتن در لوله‌های طولانی پمپ

فوق روان کننده بتن

فوق روان کننده بتن توتال TOTAL

افزایش اسلامپ و مقاومت بتن در تابستان

ابر روان کننده بتن

ابر روان کننده بتن کریپتون KRYPTON

ویژه تولید بتن با حفظ اسلامپ در زمستان

ابر روان کننده بتن

ابر روان کننده بتن وانادیوم VANADIUM

تسهیل روان کردن بتن در محل پروژه

4 دیدگاه برای “آرملات و پودر سخت کننده بتن: کاربرد، تفاوت و روش ساخت

  1. کاوان گفته:

    سایت رامکا یک دانشگاه علمی-کاربردی در حوزه صنایع شیمی ساختمان و بتن است که به اعتقاد من برای هر فردی که در این زمینه مشغول به کار است واجب است تا برای افزایش سطح درک و تحلیل خود هر روز سری به این سایت بزند و از مطالب آن استفاده کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.